BESØG I DET ALLERFLOTTESTE AF NORGE

Norge er flot. Det ved vi alle.  Min mening er, at landet ubetinget er det flotteste af alle vore skandinaviske lande.  Og så er noget selvfølgelig flottere end andet.   Vestlandet i Norge - den "tykke vom" ud mod Atlanten - tager prisen.  Det er med sine fjelde og sine fjorde mere end betagende.

Og efter vi har togtet rundt længere nordpå, ja helt op til Svalbard, så fik vi som rosinen i pølseenden et to-dages besøg lige præcist her. Først i GEIRANGER-fjorden - en 15 km fjord, der siden 2005 har været en del af UNESCOs Verdensarv. Derefter i FLÅM langt inde i Sognefjorden.

Som næsten altid fortæller billeder meget mere end selv den bedste tekst.  Dette er Geiranger-fjorden med den lille landsby Geiranger med 250 faste indbyggere inde i bunden.  Den bliver besøgt af over 300.000 turister hvert år. De fleste kommer fra søsiden med krydstogtskibe.  Man kan komme på fascinerende udflugter i snart sagt alle retninger fra Geiranger. Vi valgte at blive i "byen". Dels for at kigge den nøjere efter. Og dels fordi vi netop den eftermiddag på vort skib skulle "medvirke" i Danmarks kamp mod Australien i VM i fodbold :-)

Dagen efter var om muligt endnu mere storslået og betagende.  Da sejlede vort mega-store skib langt ind i Sognefjorden og videre ad en bi-fjord, der hedder Aurlandsfjorden.  Her lå inde i bunden den aldeles hyggelige turistby FLÅM og ventede på os.   Vi fik os en snak med den lokale norske havnekaptajn. Han havde boet 5 år i København, så han var ligesom én af vore :-)   Han fortalte, at de i år ville få besøg af 160 krydstogtskibe.  Og han oplyste også, at vort skib var det største, de havde haft besøg af indtil nu.  Tænk hvad det betyder for økonomien i hele området.  Og den lille landsby er fantastisk godt indrettet til at tage sig af alle disse nysgerrige gæster.  Her tog vi på en tre timers ekskursion med bus ud i det bjergtagende landskab.  Først op til et flot højfjeldshotel Stalheim Hotel, hvor vi blev bestukket ikke bare med den mageløse udsigt, men også med danske spandauere med bagerens dårlige øje inde i midten, som det skal være!   Herfra gik turen videre ad egnens smalleste og stejleste vej med 38 hårnålesving. Jeg ved ikke, om det var chaufføren eller os passagerer, der fik mest sved på panden.  Han kørte fantastisk godt.  Videre fremme kom vi til Gudvangen, som er blevet til en rigtig vikingeby. Og til sidst var vi i Undredal ved fjorden.

Jeg bliver nødt til at bevise alt dette med endnu et par billeder:

Billedet set bagud fra vort skib viser udsigten, da vi om aftenen sejlede ud af Sognefjorden og dermed tog en helt og aldeles øje-betagende afsked med Norge for denne gang.

Vi sejlede nu sydover mod Hamburg.  Vi kom faktisk forbi den den vestjyske kyst på Sankt Hans Aften. Og de mere optismistiske af os havde håbet at kunne se masser af bål inde på stranden.  Det blev dog ikke til noget.  Dels fordi de fleste bål var blevet aflyst på grund af tørke og blæst.  Og dels fordi vi var forlangt ude i Vesterhavet til overhovedet at kunne se land!

Et fantastisk krydstogt var ved at slippe op.

Vi sagde til os selv:   Det var så alle gode gange 16 !   Det var som tidligere nævnt nemlig vort krydstogt nr. 16 siden 2005 !

Comments

Popular posts from this blog